Hakukoneoptimointi

Löydä hakukoneoptimoinnin tekijä. Saat useamman tarjouksen yhdellä tarjouspyynnöllä ilman sitoumuksia.

Kilpailuta hakukoneoptimointi
Näin Diili.fi toimii
1. Jätä tarjouspyyntö
Tarjouspyynnön täyttäminen vie vain kaksi minuuttia.
2. Tutustu tekijöihin
Saat helposti vertailtavia tarjouksia kiinnostuneilta tekijöiltä.
3. Valitse tekijä
Sovi työn yksityiskohdista ja tilaa työ.
Teknistä hakukoneoptimointia

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi, eli tunnetummin SEO (englanniksi Search Engine Optimization), on internetsivujen teknistä, sekä sisällöllistä muokkaamista, jotta sivusto sijoittuisi mahdollisimman hyvin maksuttomasti erilaisissa hakukoneissa. Hakusanamainonta on maksullisten hakutulosten optimointia eikä sillä ole tekemistä hakukoneoptimoinnin kanssa.

Suurimpia hakukoneita ovat Google, Youtube, Facebook, Bing, Baidu, Duckduckgo ja Yandex. Google hakujen lukumäärä on peräti yli 75 % koko markkinasta, joten ensisijaisesti sivustoja optimoidaan aina Googlen algoritmia ajatellen.

Hakukoneoptimointinnin yleisimpiä osa-alueita ovat

  1. Avainsanatutkimus
  2. Indeksointi
  3. Sivuston tekninen auditointi
  4. Tekstisisältöjen auditointi
  5. Sivuston linkkiprofiilin analysointi
  6. Tulosten analysointi ja raportointi

Mikä on Google algoritmi?

Googlen algoritmi on kompleksi systeemi, joka hakee parhaat mahdolliset hakutulokset heidän indeksistään. Se analysoi satoihin eri metriikkoihin perustuen, mikä on paras mahdollinen hakutulos.

Kun Google indeksoi jonkin sivuston, he antavat jokaiselle nettisivun URL-osoitteelle arvon, joka kertoo URL-osoitteen relevanttiudesta hakusanaa vasten. Heidän botti käy sivustot läpi ja analysoi sivuston sisällön. Yrityksenä Google siis yrittää määrittää miten hyvin sivusto vastaa kyseiseen hakutermiin ja antaa hakijalle liudan eri vaihtoehtoja perustuen heidän kerättyyn dataan.

Googlea voi ajatella eräänlaisena vastauspatteristona ja kaikki sanat, joita Googleen syötämme, ovat oikeasti kysymyksiä tuosta aiheesta. Google päivittää algoritmiaan jatkuvasti, jotta he voisivat paremmin määrittää hakijoiden intentioita Googleen syötettyjen hakusanojen takana, eli vastata kysymyksiin paremmin.

Google päivittää algoritmiaan yli 500 kertaa vuodessa. Suuri osa näistä päivityksistä ovat eräänlaisia pieniä korjausliikkeitä, jotka eivät näy kuluttajalle lainkaan. Google päivittää algoritmia laajemmin aina neljännesvuosittain, jota he itse kutsuvat nimellä Google Core Update. Nykyään Google tiedottaa samana päivänä, kun he ajavat tällaisen päivityksen. Sijoitukset vaihtelevat suuresti kautta maailman juuri noina päivinä.

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin ensimmäinen askel. Avainsanatutkimuksessa määritetään ne hakusanat, jotka ovat oleellisia kyseisen yrityksen toiminnalle. On sanomattakin selvää, että pelkästään kenkiä myyvän yrityksen kannattaa keskittyä kenkiin liittyviin hakusanoihin, mutta mitkä näistä kenkiin liittyvistä hakusanoista ovat hyviä hakusanoja?

Sanoilla täytyy olla riittävä hakuvolyymi. Hakuvolyymi on hakujen keskimääräinen lukumäärä jollain tietyllä hakusanalla. Hakutuloksissa ensimmäiseksi sijoittumisesta ei luonnollisesti ole hyötyä, jos kuluttajat eivät hae tietoa, tuotetta tai palvelua kyseisellä hakusanalla.

Suomen kokoisessa maassa jo muutamien satojen kuukausittaiset hakuvolyymit ovat sellaisia, joihin voi perustellusti keskittyä.

On oleellista myös ymmärtää missä vaiheessa ostopolkua kyseinen asiakas on, kun hän käyttää kyseistä hakusanaa. Omalla intuitiolla ja astumalla asiakkaan kenkiin pääsee jo pitkälle, mutta hakukoneoptimoinnin ammattilaisella on systemaattinen prosessi valikoida parhaat mahdolliset hakusanat, joita tavoitella hakutuloksissa.

Mitä on indeksointi?

Google indeksoi sivut omien prosessien mukaan, mutta sivuston omistajat voivat osoittaa Googlelle, mitkä sivut he haluavat, että löytyvät indeksistä erilaisilla koodinpätkillä, kuten noindex-tägeillä. Se kertoo, että tätä URL-osoitetta ei haluta löytyvän Googlen hakutuloksista.

Toinen tärkeä asia on kanoniset linkit, jotka osoittavat hakukoneelle, mikä sisältö on tärkein sisältö. Ammattilaisen työkalupakissa on monia erilaisia tapoja parantaa sivuston indeksointia.

Mitä on sivuston tekninen auditointi?

Teknisen auditoinnin tärkeitä osa-alueita ovat sivuston nopeus ja kirjoitetun koodin toimivuus. Myös mikrodata, jota kutsutaan schema markupiksi liittyy tekniseen auditointiin. Sivustolle voidaan siis laittaa kyseinen mikrodata niin, että se laajentaa hakutulosta. Tällöin hakutuloksessa voi esiintyä esimerkiksi yrityksen logo tai vaikkapa artikkelin kirjoittajan nimi.

Mitä on tekstisisältöjen auditointi?

Hakukoneoptimoija käy läpi sivuston tekstit ja määrittelee ovatko otsikot ja tekstisisällöt selkeitä hakukoneille.

Kun haemme Googlesta jotakin, hakutuloksissa näkyy aina otsikko ja kuvaus. Näitä kutsutaan metaotsikoksi ja metakuvaukseksi. Näiden optimoiminen on työn ytimessä myös, sillä nämä ovat ainoat asiat, joita kuluttaja näkee ennen kuin vierailee sivustolla.

Mikä on linkkiprofiili?

Linkkiprofiili on sivustolle tulevien ulkoisten linkkien kokonaisuus. Erilaiset linkit sivustolle ovat luottamuksen osoitus sille sivustolle, jolle toinen sivusto linkkaa. Google ottaa nämä huomioon. Tehdessä hakukoneoptimointia, varmistetaan, että nämä linkit ovat hyviltä sivustoilta ja suunnitellaan uusien linkkien saamista.

Miten tuloksia voi analysoida?

Google Search Console on Googlen luoma työkalu, jolla hakukoneoptimoinnin tulosten analysointi on tehty mahdollisimman helpoksi. Työkalun avulla voi seurata esimerkiksi hakusanojen keskimääräisiä sijainteja, näyttökertoja ja sivustolle saapuvien orgaanisten klikkien lukumääriä.

Diili.fi pähkinänkuoressa
Nopea & näppärä
Tarjouspyynnön jättäminen hoituu kahdessa minuutissa
Huoleton kilpailutus
Tarjouspyynnön jättäminen ei sido mihinkään
Luotettavat tekijät
Asiakkaat arvioivat tekijät jokaisen työn jälkeen
Valitse kotimainen
Diili.fi on puhtaasti suomalainen palvelu