Löydä hakusanamainonnan tekijä. Saat useamman tarjouksen yhdellä tarjouspyynnöllä ilman sitoumuksia.
Kilpailuta hakusanamainontaHakusanamainonta, hakukonemainonta tai SEM (englanniksi Search Engine Marketing) on erilaisten hakukoneiden tarjoama mainontapalvelu. Kun yritykset myyvät hakusanamainontaa, he myyvät mainonnan suunnittelua ja optimointia hakukoneiden tarjoamiin mainontapalveluihin.
Sen avulla voi tavoittaa ostohaluiset asiakkaat, kun he etsivät palvelua tai tuotetta.
Googlen hakujen lukumäärä on yli 75 % kaikista maailman eri hakukoneista. Tämän vuoksi hakusanamainonnasta puhuttaessa, keskustellaan useimmiten Googlen mainontapalvelusta. Googlen palvelu kantaa nimeä Google Ads.
Muita hakukoneita ei kuitenkaan sovi täysin unohtaa. Venäläinen Yandex on omiaan idän vientiä tekeville. Myös Microsoftin Bing-hakusanamainonta voi nostaa myyntiä Suomessa muutamia prosentteja.
Kun suorittaa Google-haun jollain hakusanalla, tuloksissa esiintyy useimmiten orgaanisten tulosten ylä- ja alapuolella nettisivuja mainoksina. Näistä yritykset maksavat niiden keräämien klikkien perusteella (englanniksi PPC eli Pay-Per-Click).
Google Ads itsessään on kuitenkin vain markkinointityökalu. Aiheeseen vihkiytynyt osaa optimoida Google Adsin käyttöä siten, että työkalusta saa irti suurimman taloudellisen hyödyn. Harjoitus tekee mestariksi. Tämän vuoksi monet kokeneet markkinointialan yritykset myyvät palveluna hakusanamainontaa.
Kuten todettua, sillä saadaan helposti kohdennettua mainokset oikeille yleisöille. Käyttäjälle esitetään mainos hänen käyttämänsä hakusanan, hakijan sijainnin ja mainostajan budjetin perusteella.
Hakusanamainonnan tavoitteena on näyttää mainos mahdollisimman usein, kun potentiaalinen asiakas tekee haun. Toisinsanoen mainosta ei haluta näyttää, kun haun tekee henkilö, joka ei ole todennäköisesti potentiaalinen asiakas.
Esimerkiksi uusia asiakkaita tavoittelevan kampaamon kannattaa kohdentaa mainonta henkilöihin, jotka vierailevat usein kampaamon lähistöllä. Lisäksi kampaamon kannattaa sulkea pois hakutermit, jotka liittyvät kampaamoon, mutta eivät ole todennäköisesti potentiaalisten asiakkaiden käyttämiä. Esimerkiksi hakutermit “kampaaja työpaikat” ja “kampaaja palkka” eivät todennäköisesti tuo kampaamolle uusia asiakkaita.
Hakusanamainonnan avulla saadaan näkyvyyttä välittömästi. Hakukoneoptimointi vaatii hyvin pitkäjänteistä työtä, jotta siitä saa haluttuja tuloksia. Kaikkein nopeimmillaan hakusanamainokset näkyvät hakutuloksissa jo minuuteissa.
Hakusanamainonnan hinta koostuu:
Eri hakusanoilla on hyvin erilaisia hintoja. Mainosklikkien hinnat vaihtelevat aina muutamista senteistä kymmeniin euroihin. Klikkien hinnat muodostuvat hakusanan kilpailusta, klikkausprosentista, mainostekstin ja hakusanan vastaavuudesta sekä laskeutumissivun laadusta.
Suunnittelu- ja optimointityö maksavat muutamasta sadasta eurosta tuhansiin euroihin riippuen yrityksen toimialasta. Esimerkiksi suuri verkkokauppa, missä on tuhansia tuotteita ja toimialalla on satojatuhansia tai miljoonia hakuja on todennäköisesti kannattavaa panostaa hakusanamainonnan suunnitteluun ja optimointiin vähintään useita tuhansia euroa kuukaudessa. Vastaavasti yritys, jonka toimialalla on tuhansia tai kymmeniätuhansia hakuja voi olla kannattavaa maksaa työstä noin 100-1000 euroa kuukaudessa.